Després d'estudiar cada unitat i de realitzar les activitats corresponents, l'estudiant serà capaç de:
- Unitat 1:
- Models de creixement
- Definir el concepte d'equació de recurrència i aplicar-lo a la modelització amb temps discrets.
- Enunciar models independents de la densitat i explicar com es pot emprar l'estocasticitat per reproduir comportaments realistes.
- Presentar el model logístic com el model més senzill que depèn de la densitat.
- Establir analogies entre les equacions de recurrència i les equacions diferencials.
- Descriure la relació entre els models discrets i els seus equivalents continus.
- Definir els conceptes d'autòmat cel·lular i de model extensiu.
- Unitat 2:
- Relació entre espècies
- Estendre els conceptes de modelització mitjançant equacions de recurrència i mitjançant equacions diferencials a espais de vàries variables.
- Distingir entre modelització intensiva i extensiva, quan estudiem més d'una espècie.
- Ampliar els models de creixement d'una espècie per tenir en compte relacions de diferent tipus amb altres espècies.
- Reconèixer el significat dels diferent paràmetres que caracteritzen la interacció entre dues espècies.
- Normalitzar sistemes d'equacions per facilitar el seu estudi.
- Unitat 3:
- Destrucció de l'hàbitat
- Explicar el concepte geomètric de percolació.
- Nomenar les propietats universals de l'estat crític.
- Utilitzar un autòmat cel·lular per modelitzar la destrucció d'un hàbitat.
- Demostrar que els efectes de la fragmentació no són proporcionals a la quantitat d'hàbitat destruït.
- Enunciar els diferents efectes de la fragmentació de l'hàbitat.
- Unitat 4:
- Difusió de contaminants a l'atmosfera
- Identificar les característiques més rellevants de l'atmosfera.
- Distingir i classificar els principals tipus de contaminants atmosfèrics i establir a partir de quina concentració són perjudicials per a la salut.
- Enunciar els principals fenòmens meteorològics que intervenen en la dispersió dels contaminants atmosfèrics.
- Explicar el paper que juguen l'estabilitat i la turbulència atmosfèrica en la dispersió dels contaminants emesos per les xemeneies.
- Raonar les principals idees en que es basen els models numèrics. Llistar les aproximacions i suposicions implícites al model gaussià.
- Unitat 5:
- Difusió de contaminants al sòl
- Enunciar les principals característiques de la radioactivitat i de diversos punts que hi estan relacionats: radionúclids, instal·lacions radioactives, ...
- Descriure els processos que tenen lloc quan un contaminant passa de l'aire al sòl i modelitzar-los adientment.
- Utilitzar un mètode senzill per resoldre numèricament equacions diferencials.
- Unitat 6:
- Difusió de contaminants al medi aquàtic
- Descriure breument el sistema d'aigües superficial.
- Utilitzar models senzills per predir la concentració de contaminants a un medi aquàtic.
- Unitat 7:
- Metabolisme i cadenes tròfiques
- Descriure les motivacions, el rang de validesa i les limitacions dels models lineals.
- Representar gràficament models lineals.
- Predir la quantitat de tòxic que es transferiran a diversos òrgans d'un animal utilitzant un model del metabolisme.
- Utilitzar un model de transferència de matèria al llarg d'una cadena tròfica.
Taller de modelització medi ambiental
2009-02-27