previous next up 10 12
Proper: 8.2 Estudis d'impacte ambiental Amunt: 8. La gestió ambiental Previ: 8. La gestió ambiental

8.1 Introducció

Per gestionar una empresa de manera ambientalment correcta, ens cal conèixer i quantificar les repercussions de les seves activitats sobre l'entorn per poder adoptar mesures que en redueixin els efectes negatius mantinguin la rendibilitat econòmica.

Aquests estudis, els podem classificar en estudis de pronòstic i estudis de diagnòstic segons que tractin de projectes que encara no s'han realitzat o d'efectes reals produïts per instal·lacions que ja estan en funcionament. Destaquem els estudis d'impacte ambiental i els estudis d'impacte de productes, entre els estudis de pronòstic, i les auditories ambientals d'activitats i les auditories de productes, entre els de diagnòstic. Un estudi que sempre és interessant és l'anàlisi del cicle de vida. Cadascuna d'aquestes eines té una aplicació específica.

Els estudis d'impacte ambiental es porten a terme per preveure els impactes d'un projecte sobre el medi. Consisteixen en un estudi de la situació ambiental abans d'executar el projecte i en una previsió de quina serà aquesta situació un cop el projecte estigui enllestit. Si l'impacte previst és notable, s'han de proposar mesures per reduir-lo.

La finalitat de les auditories ambientals és conèixer els efectes sobre el medi d'una activitat ja existent. Cal estudiar els corrents residuals que es produeixen, els fluxos d'energia i de materials, l'organització de l'activitat...Un punt important és verificar que es compleixi la legislació vigent.

L'anàlisi del cicle de vida és un estudi de totes les repercussions ambientals d'un producte o d'un procés des del començament fins al final.

En general, l'objectiu de les eines de gestió ambiental és ajudar a trobar solucions que siguin a la vegada rendibles i ambientalment correctes.


previous next up 10 12
Proper: 8.2 Estudis d'impacte ambiental Amunt: 8. La gestió ambiental Previ: 8. La gestió ambiental
Taller de simulació medi ambiental
2002-02-12