previous next up 10 12
Proper: 7. Els residus Amunt: 6. L'energia Previ: 6.2 L'impacte del transport

6.3 Consum i estalvi energètic

A Catalunya es consumeix el 36,3% de l'energia en el transport, el 35,4% en la indústria i el 28,3% en el sector terciari (fig. 6.2). El consum per càpita d'energia no és tan elevat com el d'altres països del nostre entorn (taula 6.2). Per fonts, el 54,8% prové del petroli; el 26,4%, de les centrals nuclears; el 10,5%, del gas natural; el 4,8%, de les centrals hidroelèctriques, i el 1,4%, del carbó. El 2% restant prové d'altres fonts d'energia, com la biomassa, la solar-eòlica o la generada pels residus sòlids urbans (fig. 6.3).

  
Figura 6.2: Consum d'energia a Catalunya per sectors.
\begin{figure}\begin{center}
\leavevmode
\epsfxsize =10cm
\epsfbox{fig62.eps}\end{center}\end{figure}


 
 
Taula 6.2: Consum per càpita a diversos països (TEP anuals)
EUA 5,5
Alemanya 3,9
Espanya 1,8
Brasil 0,5
Nigèria 0,1

  
Figura 6.3: Producció d'energia a Catalunya.
\begin{figure}\begin{center}
\leavevmode
\epsfxsize =10cm
\epsfbox{fig63.eps}\end{center}\end{figure}

L'estalvi energètic es pot aconseguir per diverses vies: millora de la conversió energètica, reciclatge de l'energia residual o reutilització de materials residuals.

Una manera de millorar la conversió energètica és, per exemple, substituir les làmpades per unes altres de consum més baix. Sovint es poden trobar equipaments de baix consum que poden reemplaçar avantatjosament els que actualment estan en servei. També poden ajudar a disminuir el consum d'energia les auditories i el control dels consums.

És molt important, en aquest sentit, la sensibilització dels consumidors per mitjà de la informació i l'educació.

El reciclatge de matèries també és una bona manera d'estalviar energia. Sovint els processos de reciclatge no tan sols són més econòmics en matèries primeres, sinó que també requereixen menys energia.

Un tema especialment important és l'aprofitament de l'energia residual. Es calcula que fins a un 50% de l'energia consumida en forma de calor pel sector industrial es perd (taula 6.3). Si la temperatura d'aquesta calor és prou alta, es pot aprofitar per generar electricitat o es pot reintroduir en el procés. Per sota dels $230 °C$ és més rendible aprofitar-la per al condicionament de locals.


 
 
Taula 6.3: Treball elèctric i calor útil.
  W Q
Central tèrmica convencional 0,37  
Caldera industrial   0,9
Motor alternatiu de combustió interna 0,32  
Planta de cogeneració 0,4 0,42
Bomba de calor   2,2

Un mecanisme molt eficient és la bomba de calor. A diferència dels sistemes habituals d'escalfament, el seu rendiment és superior a la unitat. Això es deu al fet que no es limita a escalfar un cert volum, sinó que també en refreda un altre (habitualment l'exterior). D'aquesta manera la bomba aconsegueix una font d'energia suplementària que és la responsable del seu alt rendiment.

Més enllà del que és l'estalvi energètic, es pot reduir l'impacte ambiental diversificant les fonts energètiques: el gas natural és una alternativa més eficient des d'un punt de vista energètic que l'electricitat, l'impacte dels cotxes elèctrics és molt més petit que el dels automòbils amb motor d'explosió.

Algunes de les innovacions que en el futur s'utilitzaran en el camp de l'energia són les piles de combustible, la fusió nuclear o la utilització de l'hidrogen com a vector d'energia.

Les piles de combustible són unes cèl·lules de reacció química en què el combustible es converteix directament en electricitat sense necessitat de combustió. El rendiment és més elevat, ja que no cal convertir el combustible en calor com a pas previ.

La fusió nuclear consisteix en la unió d'àtoms lleugers per formar-ne de més pesats. A diferència de les centrals nuclears convencionals, el combustible que utilitzaria una central de fusió, l'hidrogen, és abundant a la natura.

Finalment, l'hidrogen pot esdevenir una manera pràctica d'emmagatzemar l'energia produïda, per exemple, per panells fotovoltaics.


previous next up 10 12
Proper: 7. Els residus Amunt: 6. L'energia Previ: 6.2 L'impacte del transport
Taller de simulació medi ambiental
2002-02-12